Entrada Fòrum de la Colònia

Descripció

El primer testimoni de l’existència d’un fòrum és una inscripció del primer quart del segle I aC. Amb Juli Cèsar, Tàrraco va convertir-se en colònia romana l’any 45 aC, amb el nom de Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco. Va ser a partir d’aquest moment que s’hi van construir els edificis típics del fòrum d’una colònia romana. Es poden veure les restes d’una basílica, l’aerarium, el temple i les ínsules de cases.

El Fòrum de la Colònia va ser el centre neuràlgic de Tàrraco. Els carrers principals hi conduïen i s’hi concentrava tota l’activitat pública de la ciutat, per la qual cosa es va convertir en un punt de trobada i de reunió de les elits locals. A més, s’hi va desenvolupar tota l’activitat administrativa. Va ser, en definitiva, el cor de la vida social i política de la colònia.

Tàrraco té el seu origen en un gran campament militar romà que s’hi establí a finals del segle III aC. Amb el temps, va esdevenir una ciutat federada amb Roma o una colònia llatina. El primer testimoni de l’existència d’un fòrum és una inscripció del primer quart del segle I aC. Amb Juli Cèsar, Tàrraco va convertir-se en colònia romana l’any 45 aC, amb el nom de Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco. Va ser a partir d’aquest moment que s’hi van construir els edificis típics del fòrum d’una colònia romana.

La basílica forma part de la monumentalització del fòrum, continuada amb August, i era el lloc de reunió social, administrativa, política i judicial. Es tracta d’un edifici cobert de tres naus, amb la nau central delimitada per columnes corínties, de les quals es conserven set bases i els fonaments de dinou. Al costat nord, es preserven petites estances en bateria, de funció desconeguda, que flanquejaven una gran sala central: la cúria, seu de les reunions de l’ordo decurionum (el senat local), i dels tribunals de justícia.

A l’altre costat del pont hi ha les restes d’un edifici que encara avui no ha estat identificat amb certesa, però podria tractar-se d’un espai porticat dedicat al culte imperial. Tot seguit, es troben els vestigis d’un edifici amb columnes senzilles i dipòsits que ha estat interpretat com l’aerarium, el tresor públic de la ciutat.

El decumanus és el carrer empedrat que va d’est a oest. Al costat sud es poden veure les restes de fonaments de la part posterior del temple principal de la colònia: el temple capitolí dedicat a Júpiter, Juno i Minerva. A l’altre costat i, delimitada per dos cardines, carrers de nord a sud, es troba una insula o bloc plurifamiliar d’habitatges. En el seu interior es conserven sitges de cronologia anterior.

? Adreça: C. Lleida, s/n, 43001 Tarragona

• Dilluns, 24 de juny, Sant Joan: Obert matí
  • Dijous, 15 d’agost, L’Assumpció: Obert matí
  • Dilluns, 19 d’agost, Sant Magí: Obert matí
JORNADES DE PORTES OBERTES (Gratuït)
  • L’últim dimarts de cada mes.
  • 16 i 17 de setembre Nit del Patrimoni (Monuments romans patrimonials)
  • 23 de setembre (Santa Tecla)
  • 13, 14 i 15 d’octubre (Jornades Europees de Patrimoni)
  • 18, 19, 25 i 26 de maig (Tàrraco Viva)
  • 18 de maig (Dia Internacional dels Museus)
  • 19 d’agost (Sant Magí)
Cal anar abans de l’hora que he comprat l’entrada?
  • Recomanem anar-hi 10 minuts abans per poder validar les entrades. No es permetrà l’accés si s’arriba més de 10 minuts tard.
Puc comprar les entrades de grup en aquesta plataforma?
  • Es demanarà a taquilla que el professorat responsable del grup d’alumnes presenti el carnet vigent com acreditació.
Per a qui és l’entrada “Grups Escolars”?
  • Per a col·lectius d’alumnes d’ensenyament reglat o oficial que venen amb el professorat en horari lectiu. També incloem els Casals d’Estiu.
Quants alumnes poden haver-hi en una entrada “Grups Escolars”?
  • Un màxim de 30 alumnes més l’acompanyament del professorat o guia.
Si escullo fer la ruta, cal visitar tots els monuments que se m’ofereixen?
  • No, és una recomanació que oferim des del Museu. Tot i això, cal respectar l’horari de visita del primer monument i l’ordre de la ruta encara que hi hagi algun monument que no es visiti.
Puc comprar l’entrada de manera física?
  • Sí, pots anar a Casa Castellarnau (Carrer dels Cavallers, 14), triar la data i l’hora (segons la disponibilitat) i efectuar el pagament en efectiu o targeta. Igualment, recomanem fer-ho en línia.
L’adquisició d’aquesta entrada suposa l’acceptació de les següents condicions:
  • La persona responsable del grup escolar haurà de presentar a taquilla l’entrada comprada i el carnet vigent de professorat com acreditació.
  • Cada entrada permet un únic accés.
  • Una vegada adquirida l’entrada no serà canviada, ni el seu import retornat, excepte per tancament de l’espai. En aquest cas, el Museu d’Història de Tarragona es compromet a la devolució de l’import d’aquesta entrada.
  • No es permetrà l’accés 10 minuts més tard de l’hora de l’entrada.